loga Karlströms utan sponsor

Våra klassponsorer 2017:

smafrakt

logga motion39 mitas husqvarna Din MC beskuren GetAttachment

MÖR 1 liten

Juniorklassen  Motion -39
Ungdomsklasserna Breddklassen  Motion 40-50
 Motion 51+
Tjejklassen
 

Live resultat

Förarsponsorer 2017:

Kommande händelser

Då försöker vi med denna lite säkrare komponent öppna upp för frågor, kommentarer och åsikter igen.
När du skrivit ett inlägg skickas det ett mail till den adress du angivit i inlägget i vilket det finns en länk du måste klicka på för att få ut inlägget på hemsidan direkt.
Kom ihåg att hålla god ton och att inga personangrepp får göras. Gästboken hanterar frågor kring Östra Enduro.
Reklaminlägg och inlägg som tar upp helt andra områden raderas. //Webbis


Långsam

Är en av de långsammaste i denna tävling. Tycker dock att det är bra att ni som är snabba skriker och tutar när ni kommer! 

 

Flyttar mig alltid så fort jag märker att någon är bakom, så fortsätt vråla, det hjälper mig att hjälpa er. 

lördag, 16 januari 2016 18:10
Nippe

Nippe Har fixat med TA Klart

fredag, 15 januari 2016 10:39
Peter

Kanske ett klokt beslut men fan så tråkigt

fredag, 15 januari 2016 08:58
Ove

Bra beslut att flytta fram tävlingen en vecka och tack för en kanon kul serie!

torsdag, 14 januari 2016 22:13
Susan

Hej! Det sägs att de ska vara -19 i Sala på lördag 

finns en del människor som åker långt så när går ni ut med om tävlingen blir inställd

torsdag, 14 januari 2016 21:43
Lars Pärnebjörk

Svaret publicerades på hemsidan kl 18:10 idag......

torsdag, 14 januari 2016 22:40
Mattias

Prognosen säger -21 mellan 6-12 på lördag ! Ska ni genomföra ändå ? Tror att det är många som uppskattar svar från ledningen i tidigt skede . Tacksam för svar Med vänlig hälsning, 

torsdag, 14 januari 2016 18:01
Nisse

Denna prognos säger -15 och solsken, då kör man så det ryker.

http://vader.svt.se/vader/sala

 

 

torsdag, 14 januari 2016 18:05
magnus

Gör ni som tidigare år och skickar någon att kolla temperaturen och meddelar på morgonen om det blir inställt pga köldgränsen?

torsdag, 14 januari 2016 13:11
Lars Pärnebjörk

Svar ja. Vi har dessutom direkt-kontakt med vädertjänsten inom Försvarsmakten så eventuella förändringar pga väder meddelas tydligt på hemsidan.

torsdag, 14 januari 2016 14:20
Fredrik

vid vilken temp ställs det in?

torsdag, 14 januari 2016 17:19
Alex

kommet elit starten att få mer tid på sig? Med tanke på att det bara var en handfull förare som klarade sig utan prick i Östhammar!

torsdag, 14 januari 2016 10:05
Lars Pärnebjörk

Svar Ja, speciellt om vi har lika kallt som i Östhammar.

torsdag, 14 januari 2016 14:21
Fredrik

Hej!

kan man inte bara erbjuda top 20 i motionsklasserna att starta kl 12?!, det skulle väll lösa dom 

flesta problem som diskuteras här tidigare.

 

onsdag, 13 januari 2016 18:03
Jonas #82

Mitt förslag på en lösning är.

Dela motions fältet i häften, och låt dom som inte vill tävla eller följa reglementet, eller ha  tidtagning för att kunna mäta sig mot sin kompis starta efter sista förare som "tävlart" gått i mål.

Då som en träning på egen risk utanför tävlingen.

 

Vill du ha tidtagning på din körning så är du ju med och tävlar och då säger väl reglerna att du ska ge plats åt snabbare förare. 

onsdag, 13 januari 2016 12:29
Johan

är det snöspår i Sala ?

tisdag, 12 januari 2016 21:30
Rätt lugn...

bara en reflektion;är det Någon av de "snabba" förarna som har gnällt i Gästboken...?

tisdag, 12 januari 2016 21:01
B

Köande gnällspik på sida 2 kanske beror på hur man tolkar det. 

Men uppenbarligen så är dom ju rätt så irreterade ute i spåret och det förstår jag när man ser hur det resonerars här för det verkar ju inte bättre än att folk medvetet ligger i vägen för att det kommer någon som hojtar på dom. 

tisdag, 12 januari 2016 22:16
Mattis

Nån som vet om Sala lagt ner arbete på spåret ? Tidigare år har det varit relativt sönder kört ! vi har väl inte sån tur att det blir snö spår

tisdag, 12 januari 2016 16:36
Niklas

Det har slätats under sommaren och var i höstas riktigt fint!

tisdag, 12 januari 2016 17:01
B

Ligger själv rätt långt ner i resultatet listan men skulle aldrig få för mig att stänga för en snabbare åkare släpp om och Häng på så kanske man kan vässa upp sina egen tider. Att folk ropar och hojtar är väll bara en fördel så man kan åka åt sidan och slipper bli omkörd på ett osäkert sätt och riskera en vurpa på det sättet. är väll inget att sitta och sura över i en gästbok. Förstår att dom snabbare killarna blir sura när man läser vad som skrivs här. Sen är det ju tävling oavsett vilken klass man kör om det är bredd lr motion annars kan man ju skippa att ta tider på motions klassen ! Klarar man inte av det som står i regelboken och inte vill följa det och sen sitta här och gnälla så kanske man inte ska starta i nästa tävling och kanske vara ute och fritids åka någon annanstans där man är helt ensam! Kanon bana i Östhammar riktigt roligt !

tisdag, 12 januari 2016 16:11
Erik

Det verkar som detta väckt en stor diskussion detta år, något för ledningen att ta till sig kanske.

Vi är många motionärer som är ute och åker för att just bara ha lite kul och få lite motion på köpet. Som man ser på resultaten också så är det elit-bredd tider på dom bästa motionärerna och då tycker jag personligen att man inte har i motionklass att göra. Jag har kört Östra 5år i rad nu och det är samma sak varje år. Precis som tidigare skribenter nämner så är det folk som egentligen borde köra en klass högre och slippa oss motionärer som bara tar plats i spåret.

tisdag, 12 januari 2016 15:33
Håkan

den snabbaste på FM hade kommit runt plats 25 på EM och han är dessutom snart 50år!!vart ska man då dra gränsen?det är som det är kör och va glada det kommer alltid finnas dem som är snabbare och dem som är långsammare hur man än delar upp!!

tisdag, 12 januari 2016 16:07
Roland

Håkan, gränsen dras väll efter hur snabb man är/ambitioner etc inte ålder. Vill man MOTIONERA, kör man MOTION i den åldersgrupp som passar. Här bör man förstå att man kör i den "lägsta divisionen" dvs förare är långsammare, mindre erfarna, ej lika tävlingsinriktade etc.

Är man 100% tävlingsinriktad, vill ha absolut bästa åktiderna, ej riskera att fastna några sekunder bakom just en mindre erfarenförare ja då kör man ngn av TÄVLINGS klasserna (som de faktiskt brukar bli presenterade på förarmötet har jag för mig)

roligast för alla är väll om man tävlar/motionerar med jämna förare, varför skall vi annars ha olika klasser överhuvudtaget??

torsdag, 14 januari 2016 09:18
Roland

Fast är det inte LÖJLIGT att toppen i motions klasserna tycker detta är ett problem... Hör man ju bara på namnet det är ju MOTIONS klasser inte VM vi diskuterar! De som tycker detta är ett problem eller vill tävla å ge 100% gapa å skrika/skälla i spåren så kör bredd, det är väll en tävlings klass medans MOTION just är en MOTIONS klass för oss som MOTIONERAR å har kul..... Har visat lite filmer från våra tävlingar, som förövrigt är väldigt roliga och väl arrangerade (STORT TACK ALLA INBLANDADE!) och  alla som ser dem undrar varför vissa gapar å skriker å låter otrevliga.... Själv försöker jag alltid släppa så fort det går men är den ngn som beter sig illa, så går det långsammare att släppa förbi!.....

tisdag, 12 januari 2016 09:49
Anton

"Skriket" är ett signalament. 

Många får det att låta som att folk skriker på personen framför, så är det inte. Det är snarare ett signalement "här kommer jag" och enligt enduroreglementet ska då den framför flytta på sig.

Förstår inte hur man kan gnälla på att någon signalerar att den vill om? Även om man inte tar det så allvarligt så vill man väl kunna åka sin egen takt? Motionärer som inte åker för att vinna har väl inte heller några problem med att släppa om den bakom? Det är ju ändå en tävling, även för motionärer.

Det är en ganska stor skillnad att åka 5 istället för 4 varv som bredd gör. De flesta som ligger i toppen i motionär är ju gamla elitåkare som bara kastar benet över sadeln och gasar. Alltså helt otränade.

Personligen tycker jag att det är jättebra om den bakom skriker till, inte alltid jag hör om det ligger någon och myser bakom.

Det viktigaste är att vi respekterar varande i spåret. Att någon skriker på dig är inte för att den tycker att du är i-vägen, utan för att du ska vara medveten om att det finns någon bakom som åker fortare än dig. Genom att släppa förbi slipper vi tokiga omkörningar som kan sluta med svåra skador. Ett vrål och ett TACK!, vad mer kan man begära?

Hälsningar
Anton

tisdag, 12 januari 2016 15:36
Roland

jo det fattar väll alla som kör att det är ett signalement när snabbare kommer ikapp å tutar eller skriker, jag gör likadant;) men det är sättet det görs på/platsen som väljs för omkörningen etc som vissa toppåkare har problem med! Väljer man att köra nybörjar/motionsklassen så får man nog räkna/acceptera att det kommer vara lite ovana samt långsammare förare i spåret, man måste då visa hänsyn till dessa! Är det så blodigt allvar att man inte får förlora tiondelar bakom dessa eller har problem med sitt humör i spåret för att långsammare förare är i vägen(i sin iver att "MOTIONERA") så kör bredd!! 

tisdag, 12 januari 2016 15:58
Anton

Håller absolut med!

Jag har inte märkt av dessa hetsryttare, men det finns ju tyvärr alltid människor som är för bra för sitt eget bästa!

Förhoppningsvis reflekterar alla över sitt eget beteende och blir bättre och bättre! 

tisdag, 12 januari 2016 16:01
Fredrik

Hej alla!


Jag tänkte bidra med ett förslag gällande allt gnäll på att folk inte flyttar sig.

 

Först: Inse att folk är olika duktiga. Inte lätt för någon mindre erfaren att kasta sig åt sidan hur som helst. Men också INTE ok att inte flytta sig så snart det går....Nog om det.

 

Förslag: På "smala" banor, typ snöspår, borde tävlingsledningen kunna besluta om typ 2 varvlopp för att man ska slippa köra om samma personer flera ggr. Alternativt köra endast två heat. Inte dela upp i t ex 4 "ss" som nu i Lunda. Blir jobbigt för alla. På banor typ Rörken är det oftast inga problem med att köra om. Då är typ 1 roligt och att föredra.

Grymt bra fixat alla inblandade och se inte "gnället" som någon kritik, utan bara att det är ju som "VM" även i motionsklasserna i toppen

 

/F

 

måndag, 11 januari 2016 19:22
motionär

Hej

Om tävlingsledningen vill höra fler motionärers åsikter så håller jag med Fredrik varvlopp när vi har trånga banor/snöspår eller två heat med omstart i seedad ordning (när det är riktigt kallt) och typ 1 när det är snöfritt och "öppet" som på Rörken. .

PS. utan någon förändring så kör inte jag Sala så då blir det lite bättre plats även utan förändring!

måndag, 11 januari 2016 21:30
L-G Ståhl

Hallo, jag blir omkörd flera gånger o skulle inte komma på tanken att tycka att de inte är min skyldighet att flytta på mej. Ja svänger av lite fint så de är ju ingen risk att man riskerar livet.
När jag kör om så skriker jag till om den bakom kanske inte hör mej, då ja åker på ganska hög växel.
Men jag tackar alltid med ett, BRA eller TACK!

Att stanna vid skadad förare är ju ett Måste! Finns ingen ursäkt!

Att åka i den klass man själv vill är väll en rättighet alla har. Däremot är det ju så att man utvecklas mer av att åka bredd om man är snabb motionär, men som sagt de avgör var o en.

Så är det ju även med juniorer som åker motion, vill ni utvecklas så åk junior, men fokusera inte på era placeringar så mkt i början, mer till er egen utveckling.

//L-G

 

måndag, 11 januari 2016 09:44
Stephan

måndag, 11 januari 2016 10:30
Stephan

Hej och tack för en jätte fin tävling i lördags!

Kanske de flesta böjar bli trött på den långa diskussionen men jag vill också gärna bidra lite.

Alla får köra om mig och jag flyttar på mig om någon kör ikap mig. Helt OK att ropa eller gasa 

(kanske inte skriker som man skulle dö om man inte hinner köra om inom 3 sekunder) . Jag

flyttar på mig så fort som jag ska och tycker att det går utan att riskerar en vurpa själv.

Förmodligen skulle det även spara tid för er som har så super bråttom i motionsklassen  

om ni tar det lite lugnt några meter och kör om kontrollerad istället av att stressa någon som

är lite långsammare än ni själva och riskerar att han/hon kör fast/vurpa mitt i spåret och

blockera er på det sättet. Visst finns det regler och visst är det en tävling och visst är Enduro

tuffare än pingis, men : "Fair geht vor !"

Och att man inte stannar och kolla läget om man ser någon som ligger i/bredvid spåret är helt

oacceptabelt tycker jag! Hoppas alla såg på dagens Dakar (Goncalves som hjälpte Walkner) 

hur man gör!!!

Stephan

söndag, 10 januari 2016 23:13
magnus

går det att få till 3 startgrupper i sala? Risken för snöspår är överhängande och med deltagarrekord i alla tävlingar hittills  så kommer det nog bli kaosartat på lördag

/mange

söndag, 10 januari 2016 21:54

http://www.dragonezz.com/blog/?p=12252 Här finns det bilder ifrån gårdagens tävling.

söndag, 10 januari 2016 21:21
Jocke Rosander

Jag finns inte heller med i resultatlistan från igår!

Jag har transpondernummer 5531664 i motion.

jag startade i sedade led nummer 9 i hop med startnummer 424.

Jocke Rosander 402

söndag, 10 januari 2016 11:09
Tidtagningen

Nu finns du med! Verkar som vi missat att lägga in ditt transpondernummer. Vi ber om ursäkt för den fadäsen.

/David

söndag, 10 januari 2016 12:59
294

Hej hittar inte mitt resultat i bredd nr 294

söndag, 10 januari 2016 08:53
Tidtagningen

Nu finns du med! Det var en siffra som saknades i transpondernummret vid anmälan. Gå gärna in och korrigera detta under anmälan och "Ändra uppgifter i startlista" så blir det rätt tills nästa deltävling också

/David

söndag, 10 januari 2016 12:58
Oskar nr 273

Hej! Jag tappade min hasplåt igår det är en original 125 hasplåt Husqvarna/Husaberg. Det som tjännetetäcknar den är att den var fäst med buntband. Den lilla skruven man fäster den på hojen med var borta. Uppskattas om den som hittar den kan ta med den till Sala.

 

mvh Oskar Rydén Öhman

söndag, 10 januari 2016 07:59
Spanarn

Nu förstår jag, det finns deltagare som inte bara struntar i reglerna utan till och med gör tvärtom, inte undra på att det blir irritation. Tanken med regler är att vi skall agera på ett likartat förutbestämt sätt. Signal=man skyldig att hålla åt sidan så snabbt som möjligt. Ingen signal=man får ligga kvar. Vissa gör tvärtom för de tycker inte om signaler/rop och vill ha sina egna regler! Jag tycker att vi alla skall följa reglerna annars låta bli att tävla. Utöver att vi följer reglerna så skulle tre startgrupper förbättra ytterligare t.ex. genom att dela upp motion i två som de gör i vintercupen där startar de kl. 9 och 11 och elit/bredd/junior kl 13 men det blir merjobb för arrangörerna vilket vi kan önska men inte begära.

söndag, 10 januari 2016 07:43
Roger

Tack Spanarn för en med konstruktiv kritik!

Att ha ytterligare en startgrupp är väl en helt rätt utveckling av Östra om det visar sig att det är många förare. Ja, det krävs mer av arrangören, men detta kanske är året då östra utvecklas.

Att det som står på förstasidan om förare som åkt omkull som ingen stannar och ser till påvisar återigen stressen och sekundjagning i spåren. Om det är mindre folk alt jämnare tider så kanske förhoppningvis föraren efter olycksfågeln har tid att stanna och se hur det gått. Enligt mig så hänger det ihop..

 

söndag, 10 januari 2016 10:11
Håkan

det va ju 3 start grupper tills för ett par år sen men det svaga deltagarantalet gjorde att man gick ner till 2 grupper.

söndag, 10 januari 2016 12:52
Spanarn

Bra Roger & Håkan, jag tror också att stressen minskar när man får rulla på i sin fart. Det kommer dessutom att blir svårare att flytta på sig när det blir mer snö (Sala). Fler än 150 startande per startgrupp bör det inte vara enligt mig. Samtidigt är det kanske svårt att på förhand veta hur många som kommer om vi inte ändrar så att man måste anmäla sig och betala i förväg (som vintercupen)

Lev väl, det är lite skoj även när vi köar.

söndag, 10 januari 2016 18:38
Powered by JoomVita VitaBook